Wat je op school leert, breng je pas echt tot leven tijdens een stage. Een goede stageplek is dus van groot belang.

Jimmy, derdejaars student social work, vertelt over zijn stage bij FPC de Oostvaarderskliniek.

Beeld: © Oostvaarderskliniek

Maar ik ben ook geïnteresseerd in de persoon erachter en vind dat je bereid moet zijn om iedereen te helpen.

“In het nieuws hoor je alleen over het delict dat iemand heeft gepleegd. Maar wat heeft ertoe geleid dat iemand zoiets doet? Veel mensen schrijven tbs-patiënten al snel af. Zo van: hij of zij verdient het niet om geholpen te worden. Maar ik ben ook geïnteresseerd in de persoon erachter en vind dat je bereid moet zijn om iedereen te helpen.

Hier op de crisisafdeling intensieve zorg zitten mensen met allerlei verschillende stoornissen: van autisme, schizofrenie en psychoses tot antisociale persoonlijkheidsstoornissen en niet-aangeboren hersenletsel. Alles waarover ik tijdens de opleiding leer, kom ik tegen in deze kliniek. Als stagiair doe ik wat een sociotherapeut doet, mensen begeleiden op een groep. We zorgen voor een vaste dagstructuur, dus we doen alledaagse dingen zoals samen ontbijten, tv kijken, spelletjes spelen of koken.

De bedoeling van de behandeling is dat het risico op recidive, herhaling van het delictgedrag, kleiner wordt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Pieter Baan Centrum, waar alleen wordt geobserveerd en patiënten na zes weken weer vertrekken, gaan wij hier een langdurige relatie aan met de patiënt. Je ziet echt progressie en hoe iemand zich ontwikkelt binnen de kliniek. Je moet de hele dag alert en scherp zijn. Vertoont iemand raar gedrag of juist niet? We gaan veel met de patiënten in gesprek. Hoe gaat het met je, hoe voel je je? Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand net therapie heeft gehad en de emoties nog heel hoog zitten. Dan ben je een luisterend oor.

Ik leer hier heel veel. Observeren, rapporteren, de-escaleren, multidisciplinair werken en motiverende gespreksvoering bijvoorbeeld. En ik ervaar dat het vaak neerkomt op maatwerk. Ik kan wel motiverende gespreksvoering inzetten, maar als iemand autistisch is of een lager IQ heeft, dan komt dat niet binnen. Daar wordt uiteraard over vertelt tijdens de opleiding, maar om het in praktijk te brengen… dat is echt iets anders.”

*) Bron: WIN magazine juni 2025 – Hogeschool Windesheim